Sunday, December 20, 2009

SEJARAH NATAL


Natal diartikan telah lahir atau telah dilahirkan, kata Natal ini berasal dari kata Latin Natus. Pada konteks Kristiani, Natal berarti segala sesuatu yang berhubungan dengan kelahiran Kristus. Dalam arti yang lebih sempit, Natal adalah perayaan kelahiran Yesus di Bethlehem duaribu tahun yang lalu. Hampir di semua negara, hari Natal (25 Desember) menjadi hari libur nasional. Menurut penanggalan Gereja Katolik Roma sendiri, Natal adalah satu dari enam hari Pesta utama di samping : Sikumsisi (tahun baru), Kenaikan Tuhan, Pesta Maria diangkat ke Surga (15 Agustus), Hari Raya Semua Orang Kudus (1 November) dan Perayaan Santa Maria dikandung tanpa noda (8 Desember)

Mengapa Natal sedemikian penting?
Menurut buku tahunan Encyclopedia Britannica, pada tahun 1994 terdapat 1,8 milyar umat Kristen dari sekitar 5,5 milyar populasi dunia. Hal ini membuat Kristen menjadi agama terbesar dalam hal jumlah penganut. Karena umat Kristiani mengikuti Yesus, perayaan kelahiran Yesus menjadi sangat penting bagi mereka dan bagi sebagian besar wilayah di dunia. Menurut informasi, di Amerika, minggu sebelum Natal adalah minggu tersibuk dalam dunia perbelanjaan sepanjang tahun Toko-toko besar meraup 70% keuntungan tahunannya hanya selama sebulan yaitu satu bulan menjelang Natal. Natal menjadi penting bukan hanya karena alasan-alasan keagamaan melainkan juga karena alasan ekonomi dan budaya.

Apakah tanggal 25 Desember adalah hari kelahiran Yesus? (Awal Mula Perayaan Natal)
Dulunya, 25 Desember merupakan peringatan tradisional masyarakat Romawi untuk mempertingati Saturnus (Dewa Panen) dan Mithras (Dewa petir) sekaligus titik balik matahari di musin dingin. Di saat kekaisaran Roma dikuasai orang-orang Kristen, Gereja mengambil alih tanggal tersebut dari pesta kafir bangsa Romawi ini yang terkenal dengan ungkapan "Dies Natalis (Solis) invicti." : Hari Raya Kelahiran Dewa Matahari yang terkalahkan. Pemujaan terhadap dewa Matahari yang amat kuat di masa itu dan dirayakan secara khusus pada saat titik balik peredaran matahari.
Adapun tujuannya, untuk menjauhkan umat beriman dari gagasan yang kafir itu dan Gereja menggantikannya dengan misteri kelahiran Kristus Yesus sebagai Sang Matahari sejati yang menrangi setiap insan. Ini adalah proses inkulturasi.
Mula-mula, hari itu dirayakan dengan misa sederhana. Akan tetapi, seiring dengan berkembangnya agama Kristen, Natal menjadi semakin penting dan mengalahkan perayaan-perayaan tradisional yang telah ada sebelumnya, sekaligus mempertegas dan memperteguh iman akan misteri Allah yang menjelma menjadi manusia.

Di beberapa negara di wilayah Eropa Utara, sekitar pertengahan bulan Desember, biasanya diadakan pesta panen. Pada saat itu, rakyat yang baru saja mengakhiri masa panennya menghiasi rumah mereka dengan hijau-hijauan, memasak makanan yang istimewa, berkumpul untuk bernyanyi bersama dan saling membagi hadiah. Lama-kelamaan, tradisi rakyat ini menjadi bagian dari perayaan Natal.

Tradisi berbagi hadiah.
Tradisi ini mungkin diilhami dari kisah Kitab Suci tentang orang-orang Majus dari Timur. Para Majus memberikan hadiah kepada bayi Yesus berupa emas, kemenyan dan mur. Selain merupakan adopsi dari tradisi, kebiasaan ini juga didukung oleh adanya kisah Sinterklas yang terkenal suka membagi hadiah kepada anak-anak.

Pohon Natal.
Tradisi memasang pohon Natal kemungkinan besar berasal dari Jerman dan diawali pada tahun 1.000(?). Tradisi ini kemudian menyebar ke Inggris dan Amerika. Pada zaman Victoria, orang mulai menghiasi pohon Natal dengan permen dan kue-kue serta pita-pita. Martin Luther, pada abad ke 16 dianggap sebagai orang pertama yang memasang lilin pada pohon Natal. Tahun 1880, hiasan Natal pabrikan mulai diproduksi dan dipasarkan. Dan, lampu natal elektronis muncul di tahun 1882.
Sampai sekarang bentuk dan jenis hiasan pohon natal semakin bagus dan beragam.

Mengapa Natal Dirayakan Pada Tanggal 25 Desember ?

Secara alkitabiah Yesus dijuluki sebagai "Surya Kebenaran", "Terang kebenaran yang menyinari dunia". Julukan ini sejalan dengan Dewa Matahari dari Emesa yang disembah sejak masa kekaisaran Aurelius (274) di Roma yang dirayakan setiap 25 Desember. Pestanya disebut dengan NATALE SOLIS INVICTI (Lahirnya Sang Surya yang tidak terkalahkan). Hal dimana dimulainya musim dingin.

Pada waktu kekaisaran Roma menjadi Kristen, pesta ini ditransformasikan (di-kristenkan) dengan memberi makna baru atas Solis Invicti itu yaitu untuk menyebut Yesus sendiri. Julukan Yesus secara alkitabiah ditambahkan dengan kultur Romawi yang memberi tempat yang istimewa kepada dewa matahari pada waktu itu, dihepotesakan sebagai asal-usul dari Perayaan Natal sebagaimana kita pahami sekarang.

Secara simbolik Kristus sebagai Sang Surya Agung berakar dalam kesadaran kristiani yang kemudian memberi perhatian istimewa pada peristiwa EQUINOX dan SOLTICE. Yang pada gilirannya secara kosmis tanggal 25 Desember menjadi istimewa; menjadi pesta kelahiran Surya yang tak terkalahkan. Sudah barang tentu secara historis tanggal tersebut tidak bisa diterima begitu saja sebagai hari kelahiran Yesus Kristus.

St. Agustinus memandang Natal hanyalah suatu peringatan atau ulang tahun dari kelahiran Kristus dengan tetap memandang Paskah sebagai sungguh-sungguh 'sacramentum'.

Leo Agung menyebut Natal sebagai "mirabilis sacramenti", Natal dipahami oleh Leo sebagai titik awal dari keselamatan semesta. Nalal lebih bermakna daripada Paskah. Oleh karenanya pada masa Paus Leo Agung (440-461) dirayakan pesta Natal di Basilika St. Pietro dan pada malam harinya di Basilika St. Maria Maggiore, sore harinya Paus merayakannya di Basilika St.Anastasia dekat Palaytino. Rupanya sejak waktu itu mulai dirayakan Misa Natal secara liturgis resmi.

Secara teologis, tema sentral natal ditekankan pada peristiwa inkarnasi, Allah menjadi manusia. Peristiwa itu bukan hanya berarti Allah beserta kita tetapi pertama-tama adalah bahwa Allah menjadi manusia agar supaya manusia menjadi Allah. Kedosaan dan kejatuhan manusis dipulihkan kembali. Inkarnasi menjadi 'starting point' dalam divnisasi manusis yang berpuncak pada peristiwa paskah.

Paham Chronology Pasti (ada lain ie; paham Chronology Relative) memperkirakan kelahiran Yesus antara dua data; Kematian Herodes (4 SM) dan cacah jiwa pada jaman Kirenius (antara 7 dan 8 SM).

Catatan:
EQUINOX; berasal dari bahasa Latin aequa (sama) dan nox (malam). Suatu
perubahan tata surya di mana matahari melewati batas khatulistiwa. Pada
waktu itu durasi waktu malam dan siang baik di bagian dunia sebelah
utara dan selatan sama lamanya. Equinox terjadi dua kali dalam satu tahun.
Pertama tanggal 21 Maret ketika matahari memasuki zodiak Aries, ini disebut
dengan istilah "spring equinox" (equinox musim semi). Yang kedua terjadi pada
tanggal 23 September, yang disebut '"autumnal equinox" (equinox musim
gugur). Pada saat matahari bersinar selama 12 jam dan bulanpun bersinar
selama sepanjang malam.

SOLTICE; dari bahasa Latin, Sol yang berarti matahari dan stare yg
berarti berdiri. Menggambarkan matahari mencapai titik yang paling jauh dari garis
khatulistiwa. Hal itu terjadi pada 22 Juni dan 22 Desember. Pada 22 Juni
mulai musim panas pada bagian belahan dunia bagian utara dan mulai
tanggal 22 September musim dingin.

Saturday, December 5, 2009

HIS HOLINESS POPE PIUS XII

Traditional Views of Jewish Chosenness in the eyes of the Jewish

The Bible implies that God's choice of the Jews was random; later traditions made the Jews seem deserving of this privilege.

Choosing Abraham

Jewish history, as the Bible tells it, began when God singled out Abraham with the command, "Go forth from your land, from your birthplace, and from your father's house to the land that I will show you" (Genesis 12:1) and the subsequent promise to bless Abraham and his descendents. This blessing, reiterated several times throughout the Bible, became the basis for the doctrine of chosenness--the idea that the Jewish people have a relationship with God unlike that of any other nation. What is strange about the selection of Abraham is the apparently arbitrary nature of God's choice. The Bible does not explain why Abraham is chosen and does not suggest that Abraham is more deserving of God's attention than anyone else. The lack of explanation here stands in contrast with the specification, a few chapters earlier, that Noah's righteousness compelled God to save him alone from the flood that wiped out the rest of humankind. In the book of Genesis, the arbitrariness of God's choice recurs in generation after generation. Repeatedly, God rejects an older sibling in favor of a younger one. Thus, the Jewish line passes from Abraham to his younger son, Isaac, and then to Isaac's younger son, Jacob.

The Israelites Were Nothing Special
The Torah's most extensive and explicit discussion of chosenness appears in the first few chapters of Deuteronomy. There, Moses repeatedly reminds the people that God's choice of the Israelites does not indicate any virtue or special quality on their part:
"It is not because you are the most numerous of peoples that the Lord set His heart on you and chose you--indeed, you are the smallest of peoples; but it was because the Lord favored you and kept the oath He made to your fathers that the Lord freed you with a mighty hand and rescued you from the house of bondage, from the power of Pharaoh, king of Egypt (Deuteronomy 7:6-8)." The logic here is tautological. God chose the Jews because God favored the Jews. God favored the Jews because God chose Abraham. And, as we have seen, the Torah offers no explanation for the selection of Abraham. Even more strikingly, two chapters later, Moses specifies that "it is not for any virtue of yours that the Lord your God is giving you this good land to possess, for you are a stiff-necked people (Deuteronomy 9:6)." The only real justification for the selection of the Israelite people is the suggestion that God's choice reflects a desire to punish all of the other nations (Deuteronomy 9:5).

With Chosenness Comes Responsibility
While not suggesting any particular virtue on the part of those whom God chooses, the Torah does require that the chosen respond by following God's commandments. Presumably, Abraham would have forfeited God's blessing if he had not complied with the commandment to "Go forth." At Mount Sinai, the people respond to revelation with the words, "All that the Lord has spoken, we will do (Exodus 19:8)." Later, when the people construct and worship a golden calf, God threatens to destroy them and to choose a different people. In the section of Deuteronomy discussed above, Moses repeatedly warns the people that disobedience of the commandments will lead to the revocation of God's blessing. Still, while the covenantal relationship requires that the chosen respond to God's call, only God can initiate this relationship. God's choice of when and with whom to initiate this relationship is, as far as the Torah tells us, almost entirely random.

Making the Patriarchs Pious
The rabbis of the Talmud and the Midrashim were troubled by this random presentation of choice and respond by ascribing unusual righteousness to those whom God chose. Thus, in rabbinic literature, God chooses Abraham only after Abraham has chosen God. In one well-known midrash, Abraham smashes his father's idols in order to prove the fallacy of idol worship. In another midrash, Abraham reasons that a greater, invisible power must control the sun, the moon and the stars. The choice of Abraham, according to these traditions, is a response to Abraham's piety--and not a unilateral and arbitrary choice on the part of God. Similarly, the rabbis transform Isaac and Jacob into models of virtue, and Ishmael and Esau into villains. The biblical text does not support such a clear distinction between the moral characters of those chosen and those not chosen. In both cases, however, the rabbis offered some rationale for the decision to reject the older brother in favor of the younger one.
Most troubling for the rabbis is the biblical suggestion that the Israelites did nothing to merit receiving the Torah at Sinai. One midrash responds to this problem by describing God offering the Torah to all of the other nations of the world before approaching the Jewish people who, alone agree to accept the Torah unconditionally (Avodah Zarah 2b). Elsewhere, the talmudic suggestion that God forced the people to accept Torah by holding a mountain over their heads is immediately countered by a tradition that the people later voluntarily accepted the Torah during the time of Esther (Shabbat 88a). This rabbinic presentation of the distinction between Jews and non-Jews stands in sharp contrast with the explicit statements in Deuteronomy that the Jews are not chosen on the basis of their virtue.

Chosen For Future Salvation
In the medieval period, the question of the chosenness of the Jewish people ceased to be simply academic. Christian theologians pointed to the political domination of the Holy Roman Empire as proof that the Christians, and not the Jews, were God's chosen people. Jews, for their part, responded by understanding the Christian political dominance of the time as confirming, and not challenging, the identification of the Jews as the chosen people. For medieval Jews, the doctrine of chosenness meant that the Jews would be chosen for the messianic redemption. The extreme suffering of the Jews only proved that redemption was close at hand. Jewish writers expended much energy defining the Christian empire within the parameters of biblical descriptions of the end of days.

Two Medieval Approaches
The tension between the contrasting biblical and talmudic understandings of chosenness resurfaces in the writings of Judah Halevi and Moses Maimonides, two prominent philosophers of this period. Halevi adopts and expands upon the biblical portrayal of the Jews as the passive chosen people, while Maimonides develops the talmudic description of the Jews as active choosers. For Halevi, the Jews are inherently different from others people. In his most famous work, the Kuzari, he introduces the idea that, at the time of the creation of human beings, God instilled in Adam a certain divine quality, which then passed to Adam's son Seth and then, through Seth's line, to the entire Jewish people (1:95). This divine essence, according to Halevi, is unlinked to any human behavior. A Jew who rejects Torah law cannot lose this essence, and a non-Jew who observes the commandments cannot acquire it. In contrast, Maimonides, in accordance with the rabbinic understanding of chosenness as the result of human action, describes Abraham as a philosopher who is "chosen" only because he discovers God. Similarly, the Jewish people are "chosen" insofar as their acceptance of the Torah grants them a special relationship with God. Thus, according to Maimonides, anyone "who sets oneself apart to stand before, to serve, to worship, and to know God…is consecrated to the Holy of Holies, and his portion and inheritance shall be in God forever." (Mishneh Torah, Hilkhot Shemita v'Yovel 13:13) With his emphasis on human agency, Maimonides leaves open the possibility that Jews may become "unchosen," or that non-Jews may be chosen. Early discussions of chosenness, then, follow two different--and opposite--paths. According to the traditional framework, the Jews are the chosen people either as a result of a unilateral--and seemingly arbitrary--divine decision, or as the result of an active decision on their part to initiate a relationship with God.